Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
49298cd8-c938-4cb2-b792-e85b677e2982.png Nieuwsbrief
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

We maken stappen!

UN1EK is toe aan vooruitgang. Met de stappen die we de laatste tijd maken, komen we steeds een stuk dichter bij onze doelen.

Nog altijd kampen we met flinke personeelstekorten. We zijn met tal van zaken bezig om dit in te dammen. Eén onderdeel hiervan was onze Eat, meet & greet, een inloopavond voor geïnteresseerden om meer te weten te komen over UN1EK, de vacatures, het opleiden en onze andere mogelijkheden. 
Met een sterke bezetting van collega's hebben we zo'n vijftig bezoekers kunnen informeren en enthousiasmeren. We hopen veel nieuwe collega's te mogen verwelkomen!

Ook zetten we ons in voor de vitaliteit onder onze medewerkers. Een ontzettend belangrijk aspect, waar we sinds januari dit jaar meer mee doen. Zo organiseren we sportieve en informatieve activiteiten waarbij de vitaliteit omhoog gekrikt wordt.

Daarnaast zijn we hard bezig om ons nieuwe bestuursplan voor de komende jaren vast te leggen. Onze kwaliteit, service en kindgerichtheid zijn hierbij belangrijke onderdelen. 

Kortom; we maken stappen! Bedankt voor het vertrouwen in ons.


- Niek Barendregt, voorzitter College van Bestuur UN1EK Onderwijs en Opvang

Locatiebezoek Raad van Toezicht

Afgelopen maand heeft IKC De Kindertuin bezoek gehad van de Raad van Toezicht van UN1EK. Dit is een belangrijke afdeling binnen UN1EK, omdat ze toezicht houden op de kwaliteit van onderwijs en opvang en hebben inspraak bij grote beslissingen. Ze waren erg onder de indruk van wat ze zagen en de ontwikkelingen die IKC De Kindertuin in gang heeft gezet bij onderwijs en opvang. Ook zagen ze veel rust en een fijne sfeer in het gebouw.

Ook is de Raad van Toezicht bij IKC De Regenboog op bezoek geweest die dag. De Raad is erg onder de indruk van de bevlogenheid van de directeur en zijn focus op ontwikkelmogelijkheden van de collega's.

Daar kunnen we trots op zijn!

164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

In deze nieuwsbrief

  • Vanuit de CUR
  • Van onze afdeling Klantenservice
  • Bent u of kent u...
  • Een geslaagde Eat, meet & greet
  • Van én met elkaar leren
  • Ondertussen bij de IKC's
  • Een bijzondere dag bij gastouder Marja
  • Is het gastouderschap iets voor jou?
  • De Stadskaravaan
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Vanuit de CUR


Nieuw Dagelijks Bestuur

Met het aftreden van voorzitter Stanley van Peenen, heeft de CUR een nieuwe voorzitter. Kim Akkerhuis is door de leden van de CUR tot voorzitter gekozen. Jaco van den Aardweg is vervolgens gekozen als vice-voorzitter. Wij wensen hen veel succes in hun nieuwe rol!

Advies- en instemmingsaanvragen

Diverse aanvragen worden op de agenda van de CUR behandeld. Over de volgende onderwerpen is de CUR gevraagd een advies te geven of instemming te verlenen: NPO-Analyse, Rapportage Vertrouwenspersoon, Kwaliteitsbeleid, Groepshulp, Ouderbijdrage en Hybride werken. In de notulen op de website is terug te vinden wat er besproken is.

Vacatures per 01-09-2023

Met het aflopen van de zittingstermijn, pensionering en het verlaten van een kind in groep 8, komen er per 1 september 2023 nieuwe vacatures in de CUR. Lijkt het u leuk als afvaardiging vanuit ouders onderwijs mee te praten over onderwerpen die betrekking hebben op de organisatie UN1EK? Houd dan de website in de gaten en solliciteer!

Wilt u eerst nog meer informatie over de inhoud? Neem dan contact op met de ambtelijk secretaris via cur@un1ek.nl.
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Van onze afdeling Klantenservice


Een contract goedkeuren, wijzigen, uitbreiden of (gedeeltelijk) opzeggen

Wanneer u een contract wilt goedkeuren, wijzigen, uitbreiden of (gedeeltelijk) wilt opzeggen, kun u dit regelen via het Ouderportaal van UN1EK. U gaat hiervoor naar www.un1ek.nl en logt in via het Ouderportaal.

Deze video helpt u hiermee.

Geen BSO meer nodig na de zomervakantie?

Heeft u geen/minder BSO nodig na de zomervakantie? Zegt u deze dan vóór de zomer op (rekening houdend met 1 maand opzegtermijn) zodat u niet onnodig voor de opvang betaalt.

Meld uw kind tijdig aan/af bij de vakantieopvang

Wanneer u een vakantiecontract heeft, en uw kind maakt hier (geen) gebruik van, wilt u dit dan tijdig doorgeven? De locaties kunnen hier rekening mee houden met het inplannen van activiteiten tijdens de vakantie en bij het maken van de personeelsplanning.

Een afmelding kunt u eenvoudig via de Kindplanner-app regelen of via het Ouderportaal (via Ouderpotaal: Planning-Groene button-Afwezig melden).

Bedankt!

Wachtlijst kinderopvang

Houdt u er rekening mee dat wij momenteel op de meeste locaties van UN1EK een behoorlijke wachtlijst hebben voor alle vormen van opvang. Sommige locaties kampen met tekort aan personeel, bij andere locaties zitten de groepen aan het maximaal aantal kinderen. Wij zijn op dit moment afhankelijk van nieuwe medewerkers en/of opzeggingen van contracten van andere kinderen. Hierdoor kunnen wij u vaak geen indicatie geven van wachttijd. We vinden dit ontzettend vervelend en UN1EK doet er alles aan om dit probleem aan te pakken.

Uiteraard kunt u nog wel nieuwe aanvragen/wijzigingen via het Ouderportaal aanvragen, en zullen wij deze op de wachtlijst plaatsen totdat er plek beschikbaar is.
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Van onze afdeling HRM


Bent u of kent u...

UN1EK maakt zich hard voor de ontwikkeling van kinderen, voor de betrokkenheid van ouders en voor fijne werkomstandigheden voor onze collega’s. Helaas hebben we de laatste jaren in onderwijs en opvang te maken met krapte in de arbeidsmarkt en zijn we dringend op zoek naar enthousiaste, gedreven en bevlogen collega’s. 

Extern zijn we bezig met verschillende wervingscampagnes en gaan we in gesprek met de gemeentes. Maar natuurlijk kunnen we ook dichter bij huis zoeken. 

U als ouder/verzorger heeft vast ook een netwerk. Een netwerk waar wellicht potentiële medewerkers voor UN1EK te vinden zijn. Misschien is uw buurvrouw al enige tijd op zoek naar een leuke baan of staat uw neefje te springen om met kinderen te werken. Wellicht bent u zelf op zoek naar een andere werkplek. De mogelijkheden zijn groot! We hebben ruimte voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers, maar ook voor groepshulpen, BBL/BOL stagiaires en andere studenten. 

Heeft u interesse of kent u iemand die interesse heeft? Iedereen is van harte welkom! Kom gezellig eens langs, dan bespreken we graag de mogelijkheden met elkaar. Of kijk alvast op onze vacaturepagina.

Mailen om een afspraak te maken kan altijd; sollicitaties@un1ek.nl. De koffie en thee staat klaar!

Een geslaagde Eat, meet & greet!

Woensdag 10 mei ontvingen we veel geïnteresseerden tijdens onze Eat, meet & greet. Een inloopavond waar bezoekers meer konden leren over UN1EK, onze vacatures en andere mogelijkheden.

Met een sterke bezetting vanuit onze collega's hebben we onze locaties en verschillende takken van sport kunnen vertegenwoordigen. We hebben iedereen meer kunnen vertellen over het werken bij UN1EK en onze opleidingsmogelijkheden.

We hopen binnenkort meerdere collega's te mogen verwelkomen bij UN1EK!
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Van onze afdeling Kwaliteit


Van én met elkaar leren

Vanuit KOERS24, ons beleidsplan, zijn twee leerkrachten van IKC Het Ambacht enthousiast aan de slag gegaan met ontwikkeling en groei. Met de vragen ‘Wat weet jij waar ik iets van kan leren?’ & ‘Wat kan jij leren van mij?’, zijn ze op woensdag 10 mei te gast geweest bij twee collega leerkrachten van IKC de Kindertuin.

De leerkrachten zijn zich aan het ontwikkelen om het eigenaarschap van de leerling te kunnen vergroten door meer doelgericht onderwijs aan te bieden. Door bij elkaar op bezoek te gaan, kan er van én met elkaar geleerd worden en kan deze kennis ingezet worden op de eigen locatie.

De leerkrachten experimenteren met doelgericht onderwijs bij de vakken rekenen, taal en spelling. Ze stellen zichzelf de vragen; ‘Welke doelen moeten de kinderen de komende periode behalen?’ & ‘Hoe kan ik onderzoeken welke kinderen de doelen al beheersen?’. De laatste vraag zet dit om in actie: ‘Hoe pas ik mijn onderwijsaanbod hierop aan?’.

De leerkrachten deelden ook ervaringen uit over manieren om kinderen meer te betrekken bij hun eigen ontwikkeling. De vragen die hierbij centraal staan:

'Waaraan willen en kunnen de kinderen nog werken om ergens beter in te worden? Waaraan kunnen de kinderen meer aandacht besteden om zich te verrijken of te verdiepen in een doel?'

Na afloop van het bezoek hebben de leerkrachten gesproken over de knelpunten, de aanpak op de verschillende locaties en was er ruimte om elkaar mee te nemen in alle kennis die is opgedaan. De leerkrachten vertrokken met een berg inspiratie en enthousiasme richting de eigen locatie. 

Een succesvol bezoek, zeker voor herhaling vatbaar!
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Ondertussen bij de IKC's


De UN1EK fietsen worden in gebruik genomen

De UN1EK fietsen zijn bij de locaties geleverd en worden goed in gebruik genomen. Met het lenteweer pakken de collega's regelmatig de fiets voor een tourtje. 

Door leerlingen van SBO De Parasol is de fiets ook warm ontvangen. 

Sportgroep bij BSO Kruidenpad

BSO Kruidenpad is dit jaar gestart met een sportgroep. Diverse pedagogisch medewerkers hebben een sportopleiding en drie van hen zijn ook werkzaam geweest bij de voormalige sportBSO van UN1EK.
Zij verzorgen diverse sportactiviteiten en laten kinderen zo kennismaken met een breed aanbod van sport en spel. Tijdens deze lessen wordt ook aandacht besteed aan sociale vaardigheden en werken aan (zelf)vertrouwen. Er wordt ook samengewerkt met externe partijen om zo een nog uitdagender aanbod te bieden.

Afgelopen dinsdag ging de sportgroep naar sporthal Polderpoort. Daar kregen de kinderen een spannende klimworkshop van Fedor. Een superleuk sportief uitstapje wat zeker binnenkort een vervolg krijgt. We zijn trots op deze klimkanjers!

Verbouwingen en verhuizingen IKC VanKampen

De locatie van IKC VanKampen aan de Curacaolaan wordt momenteel verbouwd. Er wordt vloerverwarming aangelegd en alle vloeren worden vervangen. Dit was nodig omdat de overstroming van vorig jaar de vloer onherstelbaar heeft beschadigd.

De PSZ van IKC VanKampen zal na de zomervakantie verhuizen naar de Curacaolaan. Met deze verhuizing zal de gehele 0-4 jaar opvang op één locatie worden vormgegeven. 

In de zomervakantie zullen er op de Paterstraat twee nieuwe lokalen worden ingericht. Hiervoor wordt de oude ruimte van de PSZ verbouwd en komt er een nieuwe pui met entree in het pand. Door de komst van de nieuwe lokalen is het mogelijk de groepen 8 weer terug te verhuizen naar één van de twee onderwijspanden van het IKC. Na de zomer vinden jullie de volgende groepen op de volgende locaties:

Curacaolaan 49-52: HEDO&PSZ
Paterstraat 1: BSO&groep 1 t/m 5
Willem Pijperstraat 1: groep 6 t/m 8

Sporthal

De gemeente Vlaardingen zal in september 2023 starten met de bouw van een Sporthal aan het schoolplein op de Willem Pijperstraat. IKC VanKampen en KC Het Visnet zullen samen gebruik maken van de hal. In de avonden zal de hal ook verhuurd worden aan sportverenigingen.

Teamleider opvang IKC VanKampen

Per 01-04-2023 heeft IKC VanKampen een nieuwe Teamleider Opvang. Monique Bijlsma zal deze rol gaan vervullen en is bereikbaar op di t/m vrij, haar contact gegevens staan in de Oneapp.

We zijn heel blij om Monique te verwelkomen en wensen haar veel plezier!

UNICEF Kinderrechten film

Kindcentrum Prins Willem Alexander heeft een te gekke film gemaakt voor het UNICEF Kinderrechten filmproject. De film 'Het Ongeluk' staat op dit moment op nummer drie, maar wil natuurlijk hogerop het podium klimmen!

Hoe meer de video bekeken en geliked wordt, hoe groter de kans dat Kindcentrum Prins Willem Alexander kan gaan winnen. Kijken en liken jullie mee? De uitreiking van het Kinderrechten filmfestival is op vrijdag 30 juni.

Kunstproject bij IKC Ambacht

Ook is het IKC-brede ‘Kunstproject’ geopend met een show van beroemde gasten. Niemand minder dan Rembrandt van Rijn (bekend van o.a. De Nachtwacht), Sien (van het schilderij de aardappeleters van Vincent van Gogh) en Het meisje met de Parel (Johannes Vermeer) waren te zien. De komende weken zijn kunstzinnig op IKC Ambacht. Alle groepen gaan een museum bezoeken en als afsluiting is er een kunstexpositie. 

Kleine verbouwing

De maand mei stond in het teken van het Suvis-project. De lokalen bij IKC Ambacht zijn voorzien van luchtbehandelingskasten (klasse B) en de toiletgroepen van gietvloeren.

Schrijftalent bij IKC Prins Willem Alexander

De eerste colum van Matea, leerling van IKC Prins Willem Alexander, in het Groot Vlaardingen!

164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Gastouderbureau Groot in Klein


Een bijzondere dag bij gastouder Marja

De vraag voor opvang is groot. Niet alleen ouders die bewust voor gastouderopvang kiezen, maar ook ouders die op de wachtlijst staan voor een plek op een IKC, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en/of buitenschoolse opvang weten Groot in Klein te vinden.

De gastouders van Groot in Klein zitten nagenoeg vol. Het is al een tijd moeilijk om goede nieuwe gastouders te vinden en te houden. Zoals bekend kampt de gehele opvang- en onderwijsbranche met personeelstekorten. Besloten werd een grote reclamecampagne via internet- en reclamebureau The Mindoffice op te zetten.


Video opnames
Een onderdeel van deze campagne is het maken van video's die potentiële gastouders en andere geïnteresseerden een goed inkijkje geven van o.a. de gastouderopvang.

Maandag 8 mei hadden we een filmopname bij gastouder Marja. Marja is jaren geleden begonnen als gastouder en gaat einde van dit jaar met pensioen. Zij wil ons graag helpen met het promoten, omdat zij als geen ander weet hoe leuk het gastouderschap is.  

Niet wetende wat mij te wachten stond, belde ik deze ochtend om iets voor half 8 aan. Cameraman Marco was al ter plaatse en bezig zijn apparatuur in te stellen. Op de valreep had één van de ouders aangegeven dat hun kind niet herkenbaar in beeld mocht komen. Mijn rol werd in eerste instantie om hem buiten beeld te houden tijdens de opnames. Natuurlijk geen makkelijke opgave, want het is wel allemaal erg interessant die camera's.

Belangrijk was om een hele dag van de gastouderopvang in beeld te brengen; het brengen en halen, eten, vrij spel, buitenspelen, knutselactiviteit voor moederdag. Daar de ouders de kinderen al hadden gebracht, mocht ik de rol van moeder op me nemen. Zo leuk hoe de kinderen dit gewoon meespeelden. Zo werden ze deze dag niet 1 keer bij Marja gebracht, maar wel 6 keer. Enthousiast huppelden ze elke weer met mij mee. Danie had al snel de smaak te pakken. “Marco, kijk eens wat ik kan. Misschien kan je daar een foto van maken? Misschien kan ik jou ook wel filmen?”

Het afscheid nemen was wat moeilijker. “We gaan toch niet echt met Fanny mee?” Roger dacht; zo lang ik niet naar Marja zwaai, hoef ik niet echt weg.

Het was een leuke ervaring! Dat het maar heel veel nieuwe goede gastouders mag opleveren!

 

- Fanny, coördinator gastouderbureau Groot in Klein

Is het gastouderschap iets voor jou?

Als gastouder speel je een belangrijke rol in het leven van kinderen. Pedagogisch zelfstandig werk met de vrijheid om zelf je werkdag vorm te geven. Je vormt samen met de ouders een opvoed-team rondom de kinderen. Deze intensieve band met kinderen en ouders maakt werken als gastouder bijzonder. 

Durf jij die stap te nemen? Dan wil je al snel nooit meer anders!
Kijk voor meer informatie op de website van Groot in Klein.
164c0264-fa40-4f50-8e44-230ed00cde54.png

Onze partners


De Stadskaravaan

In 2023 viert Vlaardingen 750 jaar stadsrechten. Om heel de stad dit feest mee te laten vieren trekt de Stadskaravaan langs zes wijken in Vlaardingen met een reizend festival vol muziek, theater, kunst, dans, eten, drinken en veel meer. 

De organisatie van de Stadskaravaan bestaat uit de Stadsgehoorzaal, De Kroepoekfabriek, Wij de Westwijk, KADE40, Museum Vlaardingen, de Bibliotheek de Plataan, Minters, Stichting Antipesto en UN1EK Onderwijs en Opvang.

De Stadskaravaan wordt mede mogelijk gemaakt door de bijdragen van Wij de Westwijk, Stichting Vlaardingen 750, Gemeente Vlaardingen, Fonds Schiedam Vlaardingen e.o., Stichting Jan Anderson en Rita Boon, Waterweg Wonen, Stichting Samenwerking, UN1EK Onderwijs en Opvang, DFDS, Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, Havenomgevingsfonds, het Oranje Fonds en UN1EK Onderwijs en Opvang.

Bekijk hier wanneer de Stadskaravaan festivals plaatsvinden. UN1EK is bij alle edities aanwezig met kinderactiviteiten, kom gezellig langs!
49298cd8-c938-4cb2-b792-e85b677e2982.png 345a5f4c-7c68-44cc-aa22-77748d3eaef1.png
afmelden | gegevens aanpassen
A: Emmastraat 45, 3134 CG Vlaardingen | Postbus 3014, 3130 CA Vlaardingen
T: 010-435 56 11 | E: info@un1ek.nl | W: www.un1ek.nl


Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.