Vragen & Antwoorden over de noodopvang

17-12-2020

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft naar aanleiding van de sluiting van onze locaties tot en met tenminste zondag 17 januari 2021. Wij hebben zoveel mogelijk vragen voor u beantwoord in onderstaand overzicht. Heeft u nog een andere vraag? U kunt altijd terecht op uw locatie of kijk op de website van de rijksoverheid.


Mag mijn kind naar school of de kinderopvang/gastouder?
Onze kinderopvang- en onderwijslocaties zijn gesloten tot en met tenminste zondag 17 januari 2021. Kinderen van wie beide ouders in cruciale beroepsgroepen werken kunnen naar de noodopvang en worden op de eigen locatie opgevangen, tenzij uw kind een van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden of een huisgenoot heeft met verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid.
Zie ook de beslisboom

Wil u gebruik maken van de noodopvang? Dan kunt u dit aanvragen door contact op te nemen met uw locatie.

De gastouderopvang is wel open, maar er geldt wel het dringende verzoek aan ouders om alleen gebruik te maken van de opvang als zij een cruciaal beroep uitoefenen of als hun kinderen in een kwetsbare positie zitten.

Wanneer werk ik in een cruciale beroepsgroep?
Bekijk hier het overzicht van cruciale beroepsgroepen.

Wat als ik in een cruciale beroepsgroep werk, maar mijn partner niet? 

Het dringende verzoek vanuit de overheid is om eerst alles te proberen om zélf opvang te regelen. Als dit echt niet lukt, kunt u een beroep doen op UN1EK. U kunt hier een aanvraag voor indienen door contact op te nemen met uw locatie.

Mijn kind blijft vanaf 16 december 2020 verplicht thuis, moet ik wel blijven betalen voor opvang?
De overheid gaat ouders, net als in het voorjaar, compenseren. Voor nu geldt:

  • Betaal de gehele factuur voor opvang zoals u dat altijd doet. Wij factureren vooraf. Dat betekent dat u waarschijnlijk uw factuur voor de maand december al heeft betaald. Ook de komende tijd vragen wij u de factuur te blijven betalen.
  • Pas niets aan bij de Belastingdienst voor uw kinderopvangtoeslag. Zo houdt u recht op kinderopvangtoeslag en wordt deze doorbetaald én behoudt u het recht op compensatie vanuit de overheid. 
  • U hoeft dus in principe geen wijzigingen door te geven of uw kinderopvang stop te zetten, tenzij bijvoorbeeld uw inkomen wijzigt. Geef dit dan wel door aan de Belastingdienst.
  • Dit geldt ook voor ouders die gebruik maken van gastouderopvang. 
  • Als u de kinderopvang of gastouderopvang doorbetaalt, behoudt u uw plek op de opvang als deze straks weer voor iedereen opengaat.
  • Een deel van de kosten voor kinderopvang bestaat uit een eigen bijdrage. Ook deze eigen bijdrage blijft u betalen en wordt gecompenseerd tot de maximum uurprijs. 
  • Dit betekent dat kinderopvang of gastouderopvang u tot en met 17 januari 2021 dus in principe zelf niets kost. De kinderopvangtoeslag en compensatie van de eigen bijdrage door de Rijksoverheid dekken bij elkaar de kosten tot de maximum uurprijs.
Zie ook de uitgebredeinformatie op de website van de Rijksoverheid.

Kan ik een ruildag aanvragen tijdens de noodopvang?
In principe is, als u aan de voorwaarden voldoet, de noodopvang beschikbaar op uw contractdagen. Mocht het zo zijn dat uw werkgever u vraagt om op een andere dag te komen werken én u de opvang niet zelf kunt regelen, het mogelijk om een opvangdag te ruilen. U kunt hiervoor het ruilverzoek aan de locatiemanager van uw locatie voorleggen (via de mail of telefonisch).

Ik heb een contract voor flexibele opvang en geeft dus altijd mijn dagen door in Kindplanner. Hoe werkt dat nu?
Als u recht heeft op noodopvang, dan zet u de aanvragen voor incidentele (nood)opvang in Kindplanner, zoals u dat anders ook doet. De aanvragen worden dan goedgekeurd en u ontvangt hiervan een bevestiging en een rekening. Deze betaalt u en u krijgt deze ook gecompenseerd net zoals ouders met vaste dagen.

KIJK VOOR DE MEEST ACTUELE INFORMATIE OP DE WEBSITE VAN DE RIJKSOVERHEID

Voor vragen & antwoorden over de Kinderopvang - klik hier
Voor vragen & antwoorden over het basis- en speciaal onderwijs - klik hier

Deel deze pagina:

Contact

Neem contact met ons op!


Het UN1EK Bestuursbureau is gevestigd in Vlaardingen. Op onze locatie in de Emmastraat werken de collega’s van het bestuur, de klantenservice en de afdelingen P&O, financiën, facilities, kwaliteit en communicatie. Op de pagina Bestuursbureau vind je de snelste manier om met onze medewerkers van deze afdelingen contact op te nemen. Of vul het contactformulier in, dan reageren wij zo snel mogelijk!


Neem contact op!